Усташки злочин над српским народом у селу Пребиловци у Херцеговини је без примера и један је од најгорих и најсрамнијих догађаја у људској историји. Да припадају неком другом народу, Пребиловци би били познати и поштовани у целом свету и заштићени у сваком погледу, попут Аушвица, Хирошиме, села Лидица у Чешкој...
Овако, пошто су српски, заборављени су и запостављени од свих, нажалост и од самих Срба...

понедељак, 30. јул 2012.

PONOVO U ČAPLJINI-pjesma mladog hrvatskog "pjesnika" Vinka Vege

Ponovno u Čapljini 

Danas sam opet bio u Čapljini nakon devet godina.
Baš se sve prominilo nagore i nema više sijena
u koje sam se prošli put baca s tri metra
nema ni voča nema povrča a i kuču im je striša mig
u preletu. Sad proviruju neke trske iz plafona.


Onda smo opet bili u Grabovine,
sve je bilo puno stina i blavora, a za brdo preko puta
rekli su mi da na deseti travnja pale bačve po brdu
u obliku slova U i da onda po cilu noč gore
i da je ludilo prizor.
I rekli su mi da smo mi ustaška obitelj i da je zato didi
zaklalo oca na njegove oči. Ali da smo ipak više mi belaja
napravili srbima. Rekli su mi znaš li onu pismu di se piva
u Čapljini klaonica bila. Reka sam znam, to piva Tomičić
a onda su oni meni rekli da mi je taj čovik šta je kla srbe
u rodu, zove se Franjo Vego i tri tisuće ih je posla u Neretvu.
Onda je stari dida Jozo reka istina je on bi zakla čovika,
poliza bajunet i onda ga nogom gurnia u riku
i nije bira je li dite, žena, starac ili odraslo muško.
Reka je bia sam dite ali se dobro sićam toga.
I reka je drža ti je taj Franjo cilu Čapljinu, on i brača mu
i zato su ti oca tili slat u kažnjeničku bojnu na Kosovo,
zbog prezimena. Onda se baba ubacila i rekla tako je
ali ja sam našla vezu u Bosni pa mi je sin završia u Rajlovac
i tamo mu je bilo puno bolje.           
1998.
Preuzeto sa:
http://www.zarez.hr/215/poezija1.htm


Бојник ХВО арх.Зденко Вего, Укрипти Спомен храма, пред његово рушење
zdenko-bego
Бојник Вего са руком на макети Спомен храма, приликом окупације Пребиловаца, 8.6.92.
Спомен плоча са именом кољача Фрање Лукиног Веге


/Напомене:
1. Породица Вего из Чапљине даја је велики број усташких "дужносника" и "истакла" се у оба претходна рата.

2.Поред "10. травња", у Чапљини и околини се слави и "Липањска зора", када су протјерани Срби из Долине Неретве  и уништена сва њихова добра, а кости мученика у Пребиловцима уништене експлозивом. Илиндански покољ над Србима обиљежава се Фестивалом удруга карневала, који се одржава истога дана када се у Пребиловцима даје помен српској дјеци убијеној од усташа.

3.Лешеви Срба, жртава логорника Веге и његових кољача вађени су из Неретве испод Метковића и ту су закопани. Преко рака је послије направљена магистрала.

4. "Томичић" је популарни хрватски пјевач Марко Перковић Томпсон, а он пјева- "У Чапљини клаoница је била, много Срба Неретва носила..."

5.У Чапљини је 2002. подигнут "Споменик хрватској слободи", на коме су уклесана имена свих усташких ратних злочинаца, а међу њима и логорника Фрање Лукиног Веге 1918-1945./

SND PREBILOVCI